Перший раз у перший новий клас
Усе це – без муштри і заучування, важких рюкзаків та постійного сидіння за підручниками.
Це цілком досяжна мета, про що свідчить досвід ста пілотних шкіл, у яких близько 6000 учнів уже навчалися за програмою НУШ минулого навчального року.
Тут ми хочемо докладніше пояснити, що ж чекає цьогорічних першачків.
Якщо у вас залишаться запитання чи якісь нез’ясовані моменти – надсилайте запитання команді порталу nus.org.ua і вони оперативно дадуть на них відповідь.
Кожен день для першачків починатиметься з ранкових зустрічей.
Це – щоденні обговорення у колі своїх однолітків проблем класу, правил, планів, ігор на уважність та згуртованість.
Такі зустрічі розвивають соціальні навички дітей, вміння вислуховувати інших та не боятися висловити свою думку.
Наприклад, темою для ранкових зустрічей перших тижнів може бути "дорога до школи".
Під час цієї, здавалося б, гри, діти обговорюють способи добирання до школи, їхню безпечність та швидкість тощо.
Або ще одна тема – наш клас. Марічка з однокласниками обговорюватиме, наскільки їм комфортно в школі, чому, і як досягнути більшого.
Діти домовлятимуться про прості правила: хочемо, щоб було чисто – не смітимо; хочемо, щоб було тихо – не шумимо. Роздумуватимуть над тим, що таке спільнота? Як створити класну спільноту?
Це – орієнтовні теми та "проблемні питання" для першого тижня навчання, коли діти переживають стрес від нового середовища, колективу та правил.
Вступ до шкільного життя має бути м’яким: навчання через гру, спільне формування правил шкільного життя, спілкування та співпраця, взаємодія та взаємодопомога, призвичаювання до повсякденних ("рутинних") дій, комунікативні вправи та ігри на формування спільноти, заняття в різних осередках, а не тільки за партами.
Вересень – місяць, який дозволяє вчителям багато часу проводити з дітьми на свіжому повітрі, досліджуючи світ довкола таким, як він є.
Тому не варто з порога хапатися за штудіювання Букваря, схиляючись за партами у класі. Більше руху, більше цікавої, захопливої діяльності та спілкування.
Нова українська школа – це безпечна школа, дружня до дитини.
Ви часто чуєте про компетентності та наскрізні вміння, які має розвивати Нова українська школа.
Йдеться про вміння розв’язувати проблеми, критично та творчо мислити, співпрацювати та ефективно спілкуватися, розвивати власний емоційний інтелект та рефлексувати. діти мають вміти самостійно організовувати свою діяльність, досліджувати довкілля тощо. Усе це передбачають навчальні програми НУШ.
Замість того, щоб на уроці лише сидіти та слухати, діти активно обговорюватимуть питання у спільному колі, групах, парах, конструюватимуть з LEGO та інших матеріалів, творитимуть спільні колажі, рухатимуться у класі та поза ним.
При цьому навчання буде інтегрованим, адже діти в ранньому віці сприймають світ цілісно, а не фрагментарно.
Відтак предмети будуть об’єднуватись довкола цікавих для дитини тем чи проблем. Цей інтегрований курс в НУШ називається "Я досліджую світ".
Автори НУШ запропонували тематично-проблемний інтегрований підхід, де кожен тиждень упродовж першого року навчання присвячено окремій темі. Наприклад, у вересні мають вивчатися такі теми:
- "Я – школяр/ школярка"
- "Наш клас"
- "Мої друзі"
- "Моє довкілля".
Тож вчитися читати і писати, додавати і віднімати, а також висловлювати і захищати свою думку, критично оцінювати "медіатексти" (так-так), читати діаграми, діти будуть не лише на окремих уроках української мови та математики, а й на заняттях з інтегрованого курсу "Я досліджую світ".
Крім того, вони експериментуватимуть, спостерігатимуть, збиратимуть та аналізуватимуть дані, сумніватимуться, помилятимуться, дивуватимуться і радітимуть пізнанню нового.
Досліджуватимуть воду, сніг, росу та паморозь, а також як позбутися тіні і куди поділися "сонячні зайчики".
Візьмімо тему "час". Ось маленький фрагмент з модельної програми для 1 класу.
Школярі з’ясовують, яке нині століття. А потім роздумують, у якому столітті вони хотіли б жити, якби була машина часу, і пояснюють чому.
Потім дізнаються від учителя та з інших джерел про появу різних годинників, вчаться формувати пунктуальність.
Відтак обговорюють, як діяти, якщо запізнився на театральну виставу?
А якщо друг прийшов на твій день народження на 2 години пізніше (або раніше)?
Усе це вчить дітей не лише організовувати свій час, але й відповідно поводитися.
Під час вивчення теми "веселка" діти роблять прості досліди (щоб отримати веселку), описують та малюють побачене, читають та вигадують історії.
Усе це – зовсім інша якість навчання, яка дає дітям не лише знання, але й компетентності – тобто вміння їх використовувати за будь-яких, часто непередбачуваних та несподіваних обставин.
Очевидно, що без знань не буде компетентностей, тому вони в Новій українській школі не залишилися поза увагою.
Можна впевнено стверджувати, що після закінчення 4 класу НУШ діти знатимуть точно не менше, аніж нинішні "випускники" початкової школи.
Змістовий обсяг галузі не зменшиться, а способи подачі матеріалу сприятимуть тому, що дитина не втрачатиме інтерес до навчання.
МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017
ТИЖДЕНЬ 1. ТЕМА: «Я - ШКОЛЯР»
Навіщо мені ходити до школи? Що я очікую від шкільного життя?
Як мені безпечно дістатися до школі і повернутися додому?
Що покласти у шкільний ранець?
ТИЖДЕНЬ 2. ТЕМА: «МІЙ / НАШ КЛАС»
Як знайти свою класну кімнату?
Як почуватися комфортно у класі?
Як створити безпеку і затишок у класі?
Чого ми можемо досягнути спільно?
ТИЖДЕНЬ 3. ТЕМА: «МОЇ ДРУЗІ»
Хто такі друзі? / Яким має бути друг (подруга)?
Як піклуватися про друзів - домашніх улюбленців?
ТИЖДЕНЬ 4. ТЕМА: «МОЄ ДОВКІЛЛЯ»
Які «таємниці» має шкільне подвір’я?
Які рослини ростуть на шкільному подвір'ї?
Кольори та звуки довкілля. Які вони?
Як поводитись у довкіллі, щоб не зашкодити собі і йому?
ТИЖДЕНЬ 5. ТЕМА: «ОСІНЬ»
Що нам дарує осінь? / Чому осінь називають щедрою?
ТИЖДЕНЬ 6. ТЕМА: «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»
Чому батьки і Батьківщина - схожі (споріднені) слова?
Якими рисами я маю володіти, щоб стати комусь захисником / захисницею?
ТИЖДЕНЬ 7. ТЕМА: «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»
Чи кожна людина може бути підприємливою?
Як знаходити ідеї та можливості?
Як отримати добрі результати? ОСІННІЙ БЛАГОДІЙНИЙ ЯРМАРОК
ТИЖДЕНЬ 8. ТЕМА: «ТЕХНІКА, ЯКА ДОПОМАГАЄ»
Як техніка допомагає в побуті, і якою вона буде в майбутньому?
Як «потоваришувати» з технікою?
Яка роль роботів у житті людини?
ТИЖДЕНЬ 9. ТЕМА: «ІГРИ»
Які ігри бувають? Чому я люблю бавитися в різні ігри?
ТИЖДЕНЬ 10. ТЕМА: «ТЕАТР»
Чому люди ходять до театру? Навіщо нам театр?
Хто найголовніший у театрі? (Похід / поїздка до театру. Перегляд вистави)
Як створити театр? Хто автор вистави?
ТИЖДЕНЬ 11. ТЕМА: «МОДА»
Що означає бути модним? Як виявляти свою неповторність?
ТИЖДЕНЬ 12. ТЕМА: «ПРИГОДИ КРАПЕЛЬКИ»
Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?
Навіщо потрібна вода? Що станеться, якщо її не буде?
ТИЖДЕНЬ 13. ТЕМА: «ЗИМА»
Що відбувається з рослинами взимку?
Як зимують тварини? / Чи кожна пташина у вирій на зиму літає?
Як цікаво проводити час взимку?
ТИЖДЕНЬ 14. ТЕМА: «ТАЄМНИЦІ КОСМОСУ»
Чи може день «наздогнати» ніч?
Чи можливе на Землі життя без Сонця?
ТИЖДЕНЬ 15. ТЕМА: «ПОДОРОЖУЄМО В ЧАСІ»
Чи хотіли б ви подорожувати в часі і чому?
Навіщо нам подорож у країну чисел та слів?
Чи можна помандрувати морем на шкірці апельсина, або чому апельсин не тоне?
Як змінилися ми за час шкільного життя?
Що знаємо і про що маємо довідатися для майбутніх подорожей?
ТИЖДЕНЬ 16. ТЕМА: «ЗИМОВІ СВЯТА»
Які свята святкуються взимку в Україні та у світі?
Чому під час свята нам краще бути разом? Хто забезпечує свято для інших?
ТИЖДЕНЬ 17. ТЕМА: «СВІТ ЗАХОПЛЕНЬ»
Що мені подобається? Що я люблю?
Як знайти для себе нове захоплення?
Чи завжди захоплення приносять нам користь?
ТИЖДЕНЬ 18. ТЕМА: «Я - МАНДРІВНИК»
Хто такий мандрівник? / Чи можу я назвати себе мандрівником?
Куди ми помандруємо? Подорож Україною
Куди ми помандруємо? Подорож на південний континент
Як мандрувати світом, не засмічуючи природи?
ТИЖДЕНЬ 19. ТЕМА: «МИ - ДОСЛІДНИКИ. МИ - ВИНАХІДНИКИ»
Хто такий дослідник? Як розвивати в собі вміння дослідника?
Чи можна бути винахідником у наш час? / Чи все вже на світі винайдено до нас?
ТИЖДЕНЬ 20. ТЕМА: «СПОРТ»
Чому варто займатися фізкультурою чи спортом?
Які риси характеру розвиває спорт?
Чому Олімпійські ігри - особливі змагання?
ТИЖДЕНЬ 21. ТЕМА: «МОЇ УЛЮБЛЕНІ КНИЖКИ»
Як продовжити життя книжки? Для чого потрібна книжкова майстерня / лікарня?
Де живуть книжки? Яка найбільша домівка книг?
ТИЖДЕНЬ 22. ТЕМА: «ТРАНСПОРТ»
Транспорт моєї місцевості. Як бути гарним пасажиром?
Для чого потрібні правила дорожнього руху?
ТИЖДЕНЬ 23. ТЕМА: «ПРОФЕСІЇ»
Ким стати? Яку професію обрати?
ТИЖДЕНЬ 24. ТЕМА: «ЧАС / ЯК КЕРУВАТИ ЧАСОМ?»
Навіщо нам потрібно бути пунктуальними?
ТИЖДЕНЬ 25. ТЕМА: «ВЕСНА»
Як пташки знаходять дорогу додому?
ТИЖДЕНЬ 26. ТЕМА: «ВЕСНЯНІ СВЯТА. ВЕЛИКДЕНЬ»
Які традиції Великодня у моїй родині?
Що кладемо у великодній кошик?
ТИЖДЕНЬ 27. ТЕМА: «НАВІЩО ЇСТИ»
Як визначити корисну і шкідливу їжу?
Як поводитися за столом під час споживання їжі?
ТИЖДЕНЬ 28. ТЕМА: «СВІТ РОСЛИН»
Що спільного між усіма рослинами?
Чому людина не може жити без рослин?
ТИЖДЕНЬ 29. ТЕМА: «СВІТ ТВАРИН»
Як живуть свійські і дикі тварини?
ТИЖДЕНЬ 30. ТЕМА: «ВЕСЕЛКА»
Як зробити веселку на шкільному подвір'ї?
ТИЖДЕНЬ 31. ТЕМА: «МОЯ РОДИНА»
Хто і за що відповідає у моїй родині?
ТИЖДЕНЬ 32. ТЕМА: «МИ - УКРАЇНЦІ. МИ - ЄВРОПЕЙЦІ»
Що ти розкажеш про Україну друзям з Європи?
Що закодовано в українській вишиванці?
ТИЖДЕНЬ 33. ТЕМА: «ЛІТО»
Де я хочу відпочити на літніх канікулах?